FAQ

veelgestelde vragen

 

Waarin verschilt de taaltoets van Thomas More van de oude landelijke toets?

Waarom worden er voor de pabo extra eisen gesteld voor taal?

Wat is de relatie van de toets met ‘niveau 3F’?

Waarin verschilt het op deze site aangeboden pakket e-learning van andere?

Wat is de bekende valkuil voor aankomende studenten?

Kan ik dit pakket e-learning ook gebruiken als ik naar een andere pabo ga?

Ik weet nog niet zeker of ik naar de pabo ga. Is het pakket voor een andere opleiding ook nuttig?

Kan ik het pakket e-learning ook op een tablet gebruiken?

Kan ik ook langer dan negen maanden gebruikmaken van het pakket?

Waarom is het pakket e-learning niet voor alle (aankomende) studenten gratis?

Wat biedt de helpdesk aan persoonlijke begeleiding?

Kan taal / Nederlands ook ‘leuk’ zijn?

 

Heb je een andere vraag? Gebruik dan het contactformulier.

 

Verschil tussen de nieuwe toets van Thomas More en de oude landelijke toets

Met ingang van het studiejaar 2016-2017 is er geen verplichte landelijke taaltoets meer voor het eerste studiejaar. De toets die Thomas More Hogeschool gebruikt, wijkt qua manier van toetsen op diverse punten af van de oude landelijke toets. Een belangrijk verschil is allereerst, dat er niet meer een minimumscore wordt gehanteerd voor alle onderdelen samen, maar een minimumscore per onderdeel (er zijn zes onderdelen). Bij die landelijke toets was dus onbeperkt ‘compensatie’ mogelijk: als je bij een bepaald onderdeel heel weinig punten had behaald, kon je door een goede score op andere onderdelen toch aan een voldoende eindresultaat komen. Bij de taaltoets van Thomas More kan dat niet. Bovendien wordt meer nadruk gelegd op de onderdelen van de basisvaardigheden die het belangrijkst zijn voor een succesvolle start van de opleiding. Er zijn ook meer drie- en vierkeuzevragen (en minder tweekeuzevragen). In totaliteit kan niet gezegd worden dat de eisen verzwaard zijn: de eisen zijn meer op de hedendaagse onderwijspraktijk afgestemd. Ook sluit de wijze van toetsing beter aan op meer recente inzichten voor adequate meting.

Waarom worden er voor de pabo extra eisen gesteld voor taal?

Bij een vrij groot deel van de aankomende studenten blijkt de kennis van het vak Nederlands onvoldoende te zijn om de hbo-opleiding leraar basisonderwijs zonder meer met succes te kunnen volgen en in de stage goed te kunnen functioneren. Officieel gaat het dan wel om leerstof die in elke vooropleiding voor de pabo eigengemaakt had moeten zijn (‘niveau 3F’), maar de praktijk is nogal eens anders. De wetgever heeft daarom bepaald dat er ‘bijzondere nadere vooropleidingseisen’ kunnen worden gesteld voor de opleiding tot leraar basisonderwijs (Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, art. 7.25a en 7.25b). Dan gaat het dus om toelatingseisen. Om studenten enig uitstel te gunnen – om zo nodig alsnog aan die eis te kunnen voldoen – wordt dat voor Nederlands / taal meestal verschoven naar het eerste studiejaar. Het wordt dan een extra eis in het programma van het eerste studiejaar: het met voldoende resultaat afleggen van een taaltoets. Zonder voldoende resultaat mag je dan na het eerste studiejaar niet verder met je studie.

Wat is de relatie van de toets met ‘niveau 3F’?

De toets omvat belangrijke onderdelen van de basisvaardigheden voor taal op niveau 3F, zoals aangegeven in het ‘Referentiekader doorlopende leerlijnen taal en rekenen’ (2009). Niveau 3F omvat luister-, spreek-, lees- en schrijfvaardigheid. Een schriftelijke toets richt zich logischerwijs vooral op de schriftelijke vaardigheden (met name de schrijfvaardigheid en grammaticale kennis). Daarom geldt:

Als je taalvaardigheid daadwerkelijk voldoet aan alle eisen voor niveau 3F, moet je deze schriftelijke toets met een voldoende resultaat kunnen maken.

Maar als je deze schriftelijke toets met een voldoende resultaat maakt, is dat uiteraard nog geen bewijs dat je aan alle eisen voor niveau 3F voldoet.

Waarin verschilt het aangeboden pakket van andere?

Dit is zeker niet alleen een ‘oefenpakket’, maar wij bieden veel meer: onder andere ook alle benodigde leerstof. De aanbieding van die leerstof is ruim tien jaar uitgetest bij aankomende, eerstejaars- en tweedejaarsstudenten pabo. De leerstof wordt per onderdeel in stukjes aangeboden, waarnaar je bij de uitleg ook efficiënt verwezen wordt: je kunt precies zien waar je de betreffende leerstof kunt vinden als je nog meer informatie wilt. Dat bespaart je zoekwerk en tijd. Voor studenten pabo van Thomas More Hogeschool is er nog een extra voordeel: de leerstof sluit volledig aan bij het materiaal van Thomas More Hogeschool. In het pakket zijn er momenteel 1600 oefenvragen. Daarnaast is er de unieke helpdeskservice. En hoewel het niet vaak voorkomt: zo nodig kun je daarbij ook op een andere site ‘op maat’ extra oefeningen maken, waarbij wij de antwoorden kunnen monitoren: we kunnen dan ‘meekijken’ en zien welke fouten je maakt. Op basis daarvan kunnen wij je extra individuele hulp bieden. Waar vind je dat allemaal?

Wat is de bekende valkuil voor aankomende studenten?

Vaak denken (aankomende) studenten pabo: ik zie nog wel wat er voor taal / Nederlands gevraagd wordt. Nederlands, dát kan toch niet zo moeilijk zijn? Zij ondernemen dan ook meestal weinig of geen actie vóór de eerste afname van de toets tijdens het eerste studiejaar. Dan pas komen nogal wat studenten tot de ontdekking, dat hun kennis en vaardigheden toch (fors) tekortschieten. Zij nemen zich dan voor om de theorie nog maar eens door te nemen en/of nog wat te oefenen, maar tijdens dat eerste studiejaar blijkt er inmiddels heel veel meer te doen! Bovendien blijkt ‘nog eens doornemen’ en ‘nog wat oefenen’ vaak niet voldoende. Na een eerste of tweede keer gezakt te zijn, forceren sommige studenten alsnog tijd voor de voorbereiding op die toets, ten koste van andere onderdelen van hun studie. Uiteindelijk loopt dat voor een deel van die studenten uit op een gedwongen beëindiging van hun studie: door het niet behalen van deze toets of door onvoldoende studiepunten voor de andere onderdelen … Met een tijdige, serieuze voorbereiding – liefst te beginnen vóór de start van de opleiding – had dat vrijwel zeker voorkomen kunnen worden! 

(De wet voor het hoger onderwijs bepaalt, dat elke opleiding een ‘onderwijs- en examenregeling’  moet hebben. Daarin moet o.a. staan aan welke reeks eisen een student moet voldoen om na het eerste studiejaar door te mogen gaan met de studie. De examencommissie moet die regeling uitvoeren. Aan een student die niet aan alle eisen voldoet, moet de examencommissie een ‘bindend afwijzend studieadvies’ geven. Dat betekent dat de student niet verder mag gaan met de opleiding – ook al zijn er verder goede resultaten, bijvoorbeeld ook in de stage. Alleen bij zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden mag de examencommissie daarvan afwijken.)

Kan ik dit pakket ook gebruiken als ik naar een andere pabo ga?

Jazeker! Het pakket was tot juli ’16 afgestemd op de oude landelijke toets. Het is nu aangepast op de vernieuwde toets van Thomas More Hogeschool, maar de leerstof is weinig veranderd. De oefeningen zijn aangepast aan meer drie- en vierkeuzevragen, maar die zijn ook uitstekend geschikt om te oefenen voor een andere taaltoets voor de pabo.

Is het pakket voor een andere opleiding ook nuttig?

Ja, hoewel we nu ook een apart pakket hebben voor andere opleidingen. Zie taalshop.nl  De pabo stelt specifieke eisen, daarom is dat pakket uitgebreider. Bij steeds meer hbo- en universitaire opleidingen worden ‘instaptoetsen’ voor taal afgenomen. En ook als er (nog) geen instaptoets zou zijn: fouten in spelling en taalgebruik in verslagen en werkstukken zullen je steeds worden aangerekend en dat kan leiden tot lagere waardering of weigering en afkeuring van werkstukken (en daarmee al gauw tot studievertraging).

Kan ik het pakket ook op een tablet gebruiken?

Ja, dat kan. Er is zoveel mogelijk rekening gehouden met gebruik op een tablet. Sommige gebruikers zullen een desktop of laptop hiervoor wel prettiger vinden.

Kan ik het pakket ook nog langer gebruiken?

Ja, dat kan eventueel. In het algemeen moet de gekozen termijn voldoende zijn. Het is ook in je eigen belang, dat je de voorbereiding binnen die tijd plant en daadwerkelijk afrondt. Via het contactformulier kun je verlenging vragen als dat nodig zou zijn. In principe vragen wij daarvoor een kleine vergoeding.

Waarom is het pakket e-learning niet voor alle (aankomende) studenten gratis?

Deze e-learning is geen dienstverlening van een hogeschool, maar een ‘particulier initiatief’. Pabo’s bieden soms zomercursussen aan om nieuwe studenten ‘bij te spijkeren’ (vaak tegen een vergoeding, want deze cursussen vallen in feite buiten de overheidsbekostiging voor de hbo-opleiding). Tijdens zo’n zomercursus moet je dan wel (heel) veel stof verwerken in (zeer) korte tijd. Voor een deel van de aankomende studenten vormen bovendien vakanties en/of vakantiebaantjes daarbij een belemmering.

Voor zelfstudie schaffen aankomende studenten nogal eens voor meer dan honderd euro boeken aan. Met een stapeltje boeken moeten zij vervolgens zelfstandig aan de slag, zonder begeleiding. Deze e-learning is dan waarschijnlijk een veel betere en goedkopere oplossing, maar wel voor rekening van de (aankomende) student. Zeker vergeleken met (beperktere) dienstverlening via andere, commerciële sites, is ons tarief duidelijk veel lager.

Wij proberen het gebruik voor studenten goed betaalbaar te houden. We maken zoveel mogelijk gebruik van ‘freeware’, maar naast de zeer grote tijdsinvestering in ontwikkeling zijn er uiteraard de nodige periodieke onkosten. Bovendien kost de helpdesk tijd en moeten sites regelmatig – technisch en inhoudelijk – gecontroleerd en bijgewerkt worden.

Wat biedt de helpdesk aan persoonlijke begeleiding?

Veel! Wij zien ons aanbod als een eigentijds onderwijsconcept, waarbij routinematig leren zoveel mogelijk plaatsvindt via e-learning. Wij bieden daarbij via de helpdesk ondersteuning. Je vragen worden in principe binnen 12 uur beantwoord, per e-mail, maar als je dat liever wilt, kan dat ook telefonisch. Zo nodig kunnen wij onder andere via een aparte site extra oefeningen aanbieden waarbij wij de antwoorden kunnen monitoren, zodat wij specifieke fouten kunnen opsporen (vaak beter dan in een situatie van klassiek klassikaal onderwijs mogelijk is). Wij bieden dus volwaardig onderwijs, alleen dan ‘op afstand’.

Kan taal / Nederlands ook leuk zijn?

Jazeker! In de praktijk blijkt nogal eens, dat studenten best plezier krijgen in het opsporen van fouten en het zelf foutloos schrijven. Als je na een tijdje het gevoel krijgt, dat je de stof steeds beter gaat beheersen, kan het echt een soort ‘sport’ worden! En in de historie van de lerarenopleiding basisonderwijs is een niet onaanzienlijk deel van de afgestudeerden daarna Nederlands gaan studeren.

Plannen van je studie

Probeer vanaf het begin van je studie een planning te maken voor het werken aan verslagen en werkstukken en de voorbereiding op toetsen.

Maak een inschatting van de tijd die voor maken van een werkstuk of de voorbereiding op een toets nodig hebt en verdeel die tijd over de beschikbare dagen.

Wachten tot een paar dagen vóór de inleverdatum of de datum van de toets is een riskante werkwijze met pieken en dalen, met veel stress en vaak ook nog tegenvallende resultaten.

Sommige studenten willen na een dag stage ’s avonds niet meer met hun studie bezig zijn. Dat kan natuurlijk, maar als je bijvoorbeeld na een volle lesdag ’s avonds ook ‘vrij’ wilt zijn en in het weekend ook nog een hele dag vrij wilt houden, dan wordt de beschikbare tijd voor studie wel een stuk minder!

‘Uitstelgedrag’ veroorzaakt vaak al snel problemen. Als je de geplande taak voor een bepaalde dag uitstelt tot de volgende dag, zit je die volgende dag al gauw tegen een dubbele portie werk aan te hikken. Als je dan niet flink doorpakt, ontstaat er snel een berg achterstanden … Na verloop van tijd lopen studenten dan soms zodanig vast, dat ze aan bepaalde onderdelen van hun studie niet meer toekomen.

Een deel van de studenten probeert soms eerst een toets te halen met weinig investering van studietijd. Onder het motto ‘Als het niet lukt, doe je toch gewoon een herkansing?’ Je ziet dat die studenten na verloop van tijd in toetsperioden wel een overladen rooster krijgen met toetsen en herkansingen. In feite hebben zij een hoop werk voor zich uitgeschoven, met een aanzienlijk risico dat ze vastlopen en geen andere uitweg meer zien dan het opgeven van hun studie.

 

> terug naar de startpagina